Black friday bianca ionel

Despre Black Friday… cu iubire

Când vine vorba de Black Friday sunt 4 găști implicate în poveste. 

  • Gașca celor care abia așteptată să prindă reducerile. 
  • Gașca celor care demonstrează că reducerile nu-s pe bune, și-s doar prețuri umflate. 
  • Gașca programatorilor care devin cei mai credincioși oameni de pe planetă în această perioadă și cei mai înjurați oameni de pe planetă. 
  • Și gașca posesorilor de magazine online care speră să-și tripleze cifra de afaceri într-o noapte sau chiar 2-3. 

Eu azi îți scriu din gașca programatorului căruia îi pasă de gașca posesorilor de magazine online și îți voi spune o poveste personală.

E primul an când o să dorm de Black Friday ca un îngeraș, dacă nu mă trezește pisicul că are chef de joacă. În ultimii 10 ani, când se apropia Black Friday și inclusiv în noaptea reducerilor nu dormeam. Eram acolo în fața calculatorului, cu rugăciuni să nu crape site-urile, cu multă cafea alături ca să programez/implementez în timp util orice eroare, bug, nevoie a clientului. 

Deloc sănătos, deloc împlinitor. Alea erau pentru mine zilele când îmi doream să nu fi fost programator. 

De ce se întâmpla asta?

Pentru că, până anul acesta, ajungeam la final de octombrie și veneau emailurile cu campaniile de Black friday. Majoritatea aveau ca mesaj „Punem la toate produsele 5%, 10%, 30% etc”. Și asta făceam, executam cererea clientului. 

Apoi curgeau comenzile și apoi curgeau și problemele. 

  • Venea contabilitatea și anunța că s-au vândut produse sub prețul de achiziție.
  • Venea aprovizionarea și anunța că nu sunt pe stoc produsele.
  • Venea iar contabilitatea că e un volum prea mare de facturat și nu face față. Apoi pe același subiect și cei de la livrări. 
  • Veneau agenții de vânzări supărați că pierd clienții care au luat ieri la preț întreg același produs. 
  • Veneau dealerii că nici ei n-au așa promoții când cumpără. 

Și lista poate continua… 

În tot acest context, emailurile, mesajele și apelurile către mine, programatorul nu se mai opreau. Scoate produsul, schimbă produsul, pune x rând în termeni și condiții, oprește tot. Ferească să pice site-ul sau serverul în tot acest timp că… deveneam instant cel mai nepriceput programator din Univers și toate erau din vina mea. 

10 ani la rând mi-am promis că nu mai vreau să ajung în acel punct și de la an la an, mă apropiam de dorința mea. 

Am spus-o de multe ori, că cel mai greu nu e să rezolv nu-s ce bug sau să implementez o funcționalitate trăsnită în site. Pentru mine, cel mai greu era să discut cu al meu client, să-l educ și să-l susțin să vadă că acest stil de „a face campanii” nu e profitabil pentru nimeni. 

Îți voi spune, pe scurt, 5 pași pe care să-i faci dacă ai un magazin online și vrei campanii de Black Friday.
  1. Îți pregătești strategia pentru Black Friday din septembrie (ai data în calendar programată din Q1 când lucrezi la strategie)
  2. Te aliniezi cu toată echipa de la contabilitate la distribuție și marketing când faci promoțiile și alegi produsele
  3. Te asiguri că ai suficient personal ca să faci față unui număr mare de comenzi. 
  4. Îți anunți clienții ce produse vor fi la promoție din timp (începutul lui octombrie) 
  5. Când se încheie campania, pui pe hârtie tot ce n-a funcționat așa cum îți doreai și ce poți face diferit anul următor. 

Și… cel mai important lucru, când faci toate acestea ai minte o întrebare „Cum o să se simtă clientul meu de Black friday și mai ales după Black Friday în această interacțiune cu brandul meu și produsele/serviciile mele?”

Vânzările mari în această perioadă cu siguranță că îți bucură sufletul, însă, pe termen lung, felul în care se simte clientul tău îți asigură succesul magazinului online și implicit a afacerii tale. Sigur îți dorești clienți loiali, care cumpără constant, și nu doar „vânători de promoții”. 

Cu riscul de a răsuci un cuțit în rană, sunt tare curioasă, dacă ești posesor de magazin online și ai promoții de Black Friday, cu cât timp înainte ți-ai făcut strategia? 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top